Ekstazie
Home
About
Zeilen
Fotografie
Contact
Valk 543
Talentenjacht 2007
Compromis 720
Valk 543
Hier is te volgen wat ik gedaan heb aan de valk 543

ik heb een seizoen in de talentenjacht gezeild en daarbij ben ik gevallen voor het valk zeilen.
nu heb ik me eigen valk gekocht, de Valk 543. 
die heeft een heletijd binnen gestaan.
met wat we hebben opgezocht voor geschiedenis zijn we erachter gekomen dat hij in 1965 is gebouwt door doevendans in sneek.
Zei heete toen "tante aaltje"


in deze staat hebben wij de valk gekocht, er zat een mast bij en verder eigenlijk niets, 
We hebben de Valk gekocht zonder trailer.

toen we de boot in de hal hadden gezet was eigenlijk ons eerste doel de kiel eraf halen, dit koste ons meer moeite dan we verwacht hadden. 
De kielbouten waren uitgezet waardoor hij niet los kwam.



terwijl we bezig waren met de kiel loshalen zijn we ook de oude verf van de zijkanten gaan halen,
het hout dat tevoorschijn kwam zag er heel goed uit. 
wij maakten het grapje dat het ook niet anders kon door de hoeveelheid verf die eraf kwam.


in de tijd voor dat we de kiel los kregen zijn we hard aan het kaal halen gegaan, dit ging heel snel en uit eindelijk waren we daarmee klaar en was de kiel er nog niet onder vandaan.
Hans Schelling was langs gekomen en ook gekeken naar me kiel en de rest van me boot, hij gaf de tip wiggen er tussen slaan aan de voor en achterkant van de bout deze steeds een stukje aanslaan.
in de verloop van tijd ook hard slaan met een rubberen hamer op de kiel slaan, door de trillingen zou de bout kunnen schrikken en los laten.
Na een tijdje hard beuken en wrikken kwam hij eraf, hierna hebben we de boot omgedraait.


toen we hem hadden omgedraaid kwamen wij een laag bronze bottem tegen, wij wisten niet hoe we dit moeten weg halen daarom had ik een topic gestart op het valkenklasse forum .
hier gaven ze het antwoord "fhon pakken en krabber en schrapen maar", dit zijn we ook gaan doen dit heeft ons 2 dagen gekost om hem helemaal kaal te krijgen.
Na de 2 dagen kwam hij er zo uit.


nu zijn we heel veel gaan schuren tot we helemaal terug op het hout waren.
Alleen de neus zag er minder goed uit op de plekken waar de oude bouten zaten.


over wat me moesten doen met deze plekken wisten we niet, na een tijd denken en zoeken kwam de timmerman langs die vaker langs kwam om te kijken.
deze man heeft meerdere valken opgeknapt en had voorgestelt te helpen, we hebben de neus afgezaagt en toen zijn der stroken gemaakt van 4mm dit van eiken.
Deze zijn gelamineert tot een geheel.
hieronder een aantal foto's




we hebben de eerst op gemeten wat de vorm moest worden, daarna heeft die meneer een druk mal gemaakt en de eiken in reepen van 4 mm gezaagd, en daarna lamineren en afschaven uit eindelijk een heel mooi resultaat. ben deze man ook uiterst danbaar dat hij wou/wil helpen.

na dit goed is gemaakt en uit gehard zijn we flink gaan schuuren om de laatste verf eraf te halen. Langs de kielbalk hebben we alle oude lijm verbindingen weggehaalt, daarna hebben we deze opnieuw gelijmd om inwatering te voorkomen.
.

Nadat deze lijm is uitgehard zijn we nog een keer rond gegaan met de schuurmachine en hebben we de hele romp in de injecteer epoxy gezet,  hiermee wouden we ook inwatering verkomen.



na dat deze laag was uitgehard zijn we de dikkere epoxy gaan aanbrengen.


nu dit erop zit zijn we hem gaan schuren, daarna hebben we geheel de onderkant in de plamuurt gezet zodat de onderkant lekker glad word.


nu zijn we weer hard gaan schuren zodat de hele romp echt zo glad mogelijk zou worden.
dit heeft ons veel tijd gekost omdat de plamuur heel hard werd.

hierna hebben we een tent om de boot heen gebouwt zodat er zo weinig mogelijk stof op de boot valt tijdens het lakken.





zoals u ziet hebben we een hoop gedaan en hebben we de romp afgelakt.
dit heeft ons en hoop werkt gekost maar was zeker de moeite waard.
hierna hebben we de boot omgedraaid.


toen de boot zo lag heb ik heel het dek geschuurd en gelakt, we hebben het dek expres niet helemaal kaal gehaalt omdat hij er nog goed uitzag alleen was de laag die erop zat niet mooi meer.
het lakken ging lekker vlot en snel en ook gelijk de witte rand op het dek aangebracht.


tijdens dit werk hebben we ook de kiel gelakt en klaargemaakt om hem weer onder de boot te hangen,  na dit gedaan te hebben hebben we hem op de trailer gezet om hem mee naar huis te nemen om te tuigen. 
we hadden al ergens de rest van onderdelen vandaan gehaalt zoals een roer mast giek gaffel.


na heel veel vlechtwerk en schroeven lijmen en frustraties is het eindelijk gelukt.
we hebben de eerste toch gemaakt en hij zeilde heel erg lekker.


na toch een jaar heerlijk gezeilt te hebben in mijn valk is het toch echt gebeurt wat we hadden gehoopt te voorkomen.
Van de voorste 2 bodemplaaten was de lijm verbinding van de verschillende lagen hout los gelaten waardoor er vocht tussen is gekomen. dit dachten wij een beetje te hebben opgelost door ze vast te lijmen met epoxy. maar dit heeft jammer genoeg niet geholpen.
nu worde ve voorste 2 bodemplaaten vervangen door een vakman.

hier zijn een aantal foto's van me valk in reparatie. 





HomeAboutZeilenFotografieContact